Fujifilm FINE PIX S6500 zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FINE PIX S6500 zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jan W 03-05-2009

Wij bezitten dit toestel nu twee jaar, hebben er bijna 4000 foto's mee gemaakt en zijn er nog steeds zeer tevreden over. De foto's zijn, een uitzondering daargelaten, superscherp. In de hype van meer megapixels is het juist grappig om te zien dat 6 megapixel resultaten opleveren welke goed genoeg zijn voor scherpe afdrukken tot A3 formaat. Het voordeel is ook dat de bestanden niet zo groot worden.
In het gebruik is de P-stand voldoende, aanpassingen (flits, macro, ISO) zijn snel te doen en in extremere situaties kun je zoveel aanpassen als je wilt (diafragma en/of sluitertijd). De handmatige zoom is zeker gemakkelijker dan een electronische. De batterijduur is zeer goed, zorg wel voor een extra setje reserve.
De camera is intuitief te bedienen, zelfs mijn dochters maken er de leukste foto's mee.
Filmen is ook mogelijk en de resultaten zijn goed genoeg, ook qua geluid.
Na twee behoorlijke valpartijen bleek trouwens dat de degelijkheid prima voor elkaar is, vandaar de 10.

Al met al een prima toestel wat opvallend scherpe en goed belichte foto's maakt.
Aanrader als je 'm nog te pakken kunt krijgen.

Jan W 12-05-2014

Intussen heb ik een ander toestel gekocht en is dit toestel bij een dochter in gebruik. Het toestel functioneert nog steeds prima. Er zijn intussen bijna 15.000 foto's mee gemaakt.. De foto's zijn nog steeds goed, scherp en mooi van belichting.

kees50 27-01-2008

Ik heb deze camera nu ongeveer 2 mnd en ik kan niet anders zeggen dan dat het een topper is voor deze prijs,mijn eerste was de S5500 en die heb ik al twee jaar in gebruik,met veel plezier,mede de geschiktheid om een externe flitser te kunnen aansturen (METZ 45 CT1)middels een slaveunit,werkt perfect.Ik licht er een zaal tot 20mtr diep mee uit.
Bij de 6500 heb ik moeten experimenteren om dit voor elkaar te krijgen maar ook dat werkt prima in de SP stand.
verder een hele fijne snelle camera,energiezuinig en gebruiksvriendelijk.Bijzonder prettig ik de handmatige zoomfunctie omdat je dan nog sneller kunt werken.
Een aanrader wat mij betreft.

Jax99 18-12-2007

Ik heb de camera voor de kerst gekocht maar kon niet wachten. Ik heb heel lange gezocht naar een nieuwe camera en uiteindlijk is het de s6500fd geworden. Afgelopen zaterdag bij een voetbaltournooi van mijn zoontje 160 foto's gemaakt. Ik heb wel gemerkt dat ik een beetje zorgvuldiger moet omgaan met zoomen. er zijn een aantal foto's waarbij een reclamebord in de verte haarscherp is terwijl ik een foto wilde maken van de speler die er 10 meter voor liep. Maar dat is mijn kunde op fotografiegebied wat daar debet aan is. Ik vind het een mooie camera. Ik heb deze uiteindlijk gekozen vanwege de handmatige zoom en het feit dat ie gewone batterijen gebruikt. Die kan ik nl overal kopen als het moet. Kortom, veel plezier van de camera gehad tot nu toe. 31 December ga ik de vuurwerkstand eens proberen.

Marcel.P 04-12-2007

Hallo,

Ik heb van de zomervakantie ook geen problemen gehad met de batterijen.
Heb ongeveer 500 foto's gemaakt op Rhodos in juli.
Prachtige kwaliteit en zoals gezegt geen problemen met de batterijen.
gr,

Marcel

Anonymouse 02-12-2007

Deze brugcamera verenigt de best of both worlds. Nl. een fantastische combinatie van de lichtsterke 28-300mm (geen stof problemen want geen lenswissel) en handbediende schuifzoomlens. Deze geeft veel meer gevoel&nauwkeurigheid dan een up&down toets. De electronische zoeker is wanneer je analoog fotograferen gewend bent een bijkomende voordeel. Ik heb e.e.a. vergeleken met de Panasonic Z18. Qua uitrusting heeft deze extra een groter zoombereik, electronisch beeldstabilisatie en goedkope SD cards. Anderzijds is een tweede accu peperduur en wel noodzakelijk. De Fuji heeft dure XD cards (neem 2x de H versie 2GB) echter werkt met goedkope penlite batterijen. Is per saldo iets beter geprijsd en levert uitstekende resultaten op. Case Logic heeft een prima bijpassende tas. Ik heb 4x 4 stuks 2300 batterijen met snellader. Hiermee is een prima uitrusting samengesteld. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf het resultaat;-)

Steven 30-11-2007

Enkele dagen geleden heb ik mijn S6500fd gekregen. De camera loopt op dit moment uit; ik heb nog één van de laatste exemplaren kunnen bemachtigen. Mij sprak vooraf de lichtsterke chip, de goede lens en de handmatige zoom aan. En de prijs natuurlijk. De camera voelt degelijk aan en ligt goed in de hand. Er zijn heel wat mogelijkheden en ik ben daarom eerst maar eens in de auto-stand aan de slag gegaan. Het is donker weer en dat is meteen een flinke uitdaging voor de chip Binnenshuis zonder flits wil hij er dan al snel 3200 ISO van maken, wat natuurlijk geen goede resultaten oplevert. Met flits vind ik dat hij wat overbelicht. De belichtingscompensatie kan dan wel wat lager. Ik kreeg goede resultaten in de P-stand met flits op 200/400 ISO en -0.67

Ik heb wat opnames gemaakt in een theater waar ik niet kon flitsen. Daarbij heb ik de camera op 800 ISO gezet en bovendien de belichtingscompensatie op -0.67. Zonder flits met sluitertijden van 1/13 tot 1/20 met redelijk vaste hand een aantal leuke foto's gemaakt. 800 ISO foto's zijn aanzienlijke te verbeteren met de functie scherper maken die ik in Picasa gebruik. Er zullen nog wel betere programma's zijn zoals Photoshop. Al met al leer ik de camera zo al aardig kennen en krijg ik wat gevoel voor de instellingen. Ik heb buiten bij goed licht nog weinig kunnen doen, daar zal ik nog wel eens een update op geven.

Enkele kritische puntjes:
- Levensduur batterijen valt me tegen: 60 foto's waarvan 25 met flits voor 4 gloednieuwe 2600 mAh batterijen
- Geen batterij indicator, ineens zijn de batterijen leeg en krijg ik een rood batterijtje te zien en gaat de camera uit.
- Focus bij slecht licht niet altijd betrouwbaar, ondanks het felle groene hulplicht
- XD kaart kan niet in cardreader computer

Mtijn 08-11-2007

Geweldige camera! Maakt goede foto's en neem ik makkelijker mee dan mijn EOS 350D, welke ik niet altijd even makkelijk kan mee sjouwen.

Joost91_ned 21-10-2007

Dit is een geweldige camera. Kan niets anders zeggen. Hij maakt fantastische foto's; haarscherp.

Het is een digitale camera; dus het menu is en blijft even ''zoeken'', maar je kunt er geweldig mooie foto's mee maken!!

earlybird 01-09-2007

Ik ben nu ongeveer 4 maanden in het bezit van de s6500fd. Voordat ik deze camera gekocht had was ik eerst wat gaan rondneuzen op internet over meerdere camera's. De keuze is enormen dan zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom heb ik dus maar de stap gezet naar een fotospeciaalzaak bij ons in het drop en heb me daar goed laten voorlichten over verschillende soorten en merken camera's. Tenslotte ik maar ook mijn vrouw wil er mooie en leuke foto' mee kunnen maken. Ikzelf gebruik vaak de menu's in het toestel maar mijn vrouw wil zich daar niet zo in verdiepen . Als ze dan met de kinderen er op uit gaat moet ze snel acceptabele en mooie foto's kunnen maken zonder er bij na te hoeven denken want dan zou die leuke aktie die dan de kinderen doen al weer voorbij zijn. Ook heb ik toen ik de camera gekocht had een avondcursus digitalefotografie gedaan die me aangeboden door de desbetrefende fotospeciaalzaak. Dit is een echt een aanrader. Ook als is het wat oppervlakkig, je krijgt er goede bruikbare tips en trucs. Het voordeel is dat je bij een fotospeciaalzaak altijd kan binnen lopen voor vragen omtrend het toestel of foto's maken in bepaalde omstandigheden. Vooral de omstandigheden moet je goed benutten. hoe is het weer buiten , hoe is dan de lichtinval van de zon, schaduwen, of je in de open vlakte of onder de bomen je foto's maakt. Let er goed op en je resultaten worden er alleen maar beter van. Al met al, ik ben zeer tevreden over de Fuji s6500fd en ga fotograferen steeds leuker vinden en ook mijn vrouw.

Wesleigh 28-08-2007

Heb de 6500FD al zon 5 dagen in bezit, het is inderdaag echt zo dat je wel een beetje kennis van fotografie moet hebben wat ik eigenlijk niet heb. Maar me nu wel in verdiep en het levert resultaten op ik heb echt al haarscherpe fotos eruit gehad. Fotos van planten gemaakt enzo op macrostand, ziet er echt toppie uit, haartjes ect kan je gewoon tellen! Filmpjes zijn wel gauw 100 mb terwijl ze 2 min zijn maarja das HD hea.. Ben echt blij met dit toestel reken wel zo een 100 euro aan accessoires want je moet er eigenlijk wel een setje nimh 2700 batterijen met oplader bij kopen en een geheugenkaartje van 2GB wil je echt een compleet setje hebben. Een tasje is ook niet onhandig. Ik laat nog wat weten als ik me toestel door en door heb, want er zitten zoveel mogelijkheden op dat ik er nog geen tijd voor gehad heb ALLES door te nemen. Van die 150 fotos die ik gemaakt heb zijn alleen de fotos die ik fout ingesteld heb wazig geworden, als je weet op welke stand hij moet staan bij welke fotos zijn de resultaten verbluffend. Mooi is dat de fotos ook niet 8MB per stuk zijn wat je wel hebt met veel compacte cameras met 7+ megapixels.

Wat mij betreft echt een aanrader! Ben ook echt 9 uur aan het zoeken geweest welke ik wilde gaan kopen.

Hoop dat iemand hier wat aan heeft. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een mailtje, onthou wel ik heb geen verstand van fotografie.

Roelof2007 21-08-2007

Een fantastische camera; een van de beste niet-spiegelreflexen. En dat voor een ongelooflijk lage prijs! Maar,maar, maar! Nu niet onmiddellijk één bestellen. Zonder basiskennis van fotografie (wat betekenen o.a diafragma,sluitertijd, belichtingscompensatie, witbalans, ISO en hoe moet je diei nstellingen gebruiken) maak je geen goede foto's. Overigens geldt voor alle digitale camera's (ook voor een dure spiegelreflex) dat fotograferen op de auto-stand wel een beeld oplevert, maar geen foto waarvan iedereen je vraagthoe je die hebt gemaakt. Kijkend in deze rubriek zie ik dat lage beoordelingen samenhangen met het ontbreken van kennis van fotografie. Met de overstap van analoog naar digitaal denkt iedereen, ten onrechte, goede foto's te kunnenmaken. Dit terwijl de techniek van fotgraferen feitelijk niet veranderd is; alleen wordt het beeld nu digitaal opgeslagen i.pv. op een negatief. Wat is zo uitzonderlijk goed aan de Fuji 6500fd:- echte groothoek (28 mm)-handmatig inzoomen (sneller en nauwkeuriger dan electronisch)- uistekende fotokwaliteit bij hoge ISO waardes dankzij relatief grote sensor en een bescheiden aantal megapixels- door de handligging van de camera ook bij lage sluitertijden(1/10sec) nog scherpe foto's- lens met 58mm schroefdraad, waardoor makkelijk filters te monteren zijn- bijzonder energiezuinig-standaard zonnekap. Minder goede punten:- voor sommige aanpassingen moet je in het menu, terwijl een aparte knop beter zou zijn (ISO, RAW)- auto witbalans, maar ook de witbalans zonniggeven standaard een te blauw/groen beeld. Je kunt dit wel enigszins aanpassen met een fotobewerkingsprogramma, maar beter is de witbalans handmatig in te stellen met een witkaart. En last but not least: een slechte fotograaf maakt met een goede camera geen goede foto's. Dus: verdiep je in de basisbeginselen van fotografie, kijk veel op sites van fotografen en neem de tijd voor het maken van een goede foto.Wil je dat niet, koop dan een K&K(Kommer en Kwel) van€50.

Peter20062007 12-08-2007

Een prima toestel.
Ik heb inmiddels al drie toestellen van Fujifilm en ben over alle drie heel tevreden.
De S6500fd heb ik aangeschaft omdat ik het prettig vind om handmatig in te zoomen en scherp te stellen. De extra menu's voor onder andere macro opnamen geven de camera een meerwaarde.
Al met al een uitstekende camera waarmee je haarscherpe foto's kunt maken.

Arie 2007 12-08-2007

Ik ben sinds een week in het bezit van de camera, en tot op heden bevalt hij prima, wel in de stand auto zijn de foto's iets overbelicht maar dat is makkelijk te compenseren met een fotoprogramma.
Ik ben niet zo kapot van de bijgeleverde software, deze heeft dezelfde tekortkomingen als het programma van mijn vorige camera en deze is nu 7!!! jaar oud en daarom gebruik ik het toenmalig geleverde fotoprogramma.
Mijn vorige camera was een Thoshiba PDRM 70. 3x optische zoom.
Deze camera heb ik gekozen omdat er een goede optische zoom op zit en een spr is me te veel gesjouw.

Mrs marco 06-08-2007

ik had em ook aangeschaft 3 maanden geleden de 6500fd maar ik had em toen ingeruild voor een canon eos350,
ma nu ben ik gelukkig terug na 3maanden int bezit van mijne fuji 6500fd
ik ben echt nog nooit zo tevreden geweest als van dit toestel!!!
de canon verschrok ik me dat em geen beeldzoeker had
en is belange niet gebruiksvriendelijk.
geef me maar de fuji

hoppy 23-07-2007

Ik heb voor deze camera gekozen omdat ik meer wil dan alleen maar snapshots.Ik heb deze camera nu een paar weken in mijn bezit en ik heb veel gelezen en uitgeprobeerd.
Iso en sluitertijden.macro ,tele, auto etc.
Ik heb vandaag wat aktie foto's gemaakt van het longeren van een paard.
Ik heb de stand A gebruikt belichting op half bewolkt en de iso op 400 en prachtige foto' gemaakt . (schitterende kleuren en geen ruis)
Voor dit geld is dit een super camera die erg veel te bieden heeft , maar je moet je er wel een klein beetje in verdiepen.

Johan Vorsterman 23-07-2007

Ik heb recentelijk de s6500fd aangeschaft. Dit als vervanging van mijn 5jr oude Fuji 602Z. Deze laatste camera kende ik als de welbekende broekzak en moet nu nog erg wennen aan de s6500fd.

Maar alles functioneert prima en naar behoren. De kwaliteit is ook goed. Ik heb afgelopen weekend tijdens een boottocht de camera behoorlijk uitgetest. Het resultaat is wat ik er ook van verwachtte.

Als je geen digitale slr camera wilt hebben is dit een behoorlijk goed alternatief.

Theo de Klerk 21-07-2007

Ik heb de camera een week gebruikt alvorens hij met een focus error de geest gaf: de lens kan niet meer focusseren en maakt ook een vreemd geluidje. Hij kan worden omgeruild, dus dat is verder geen probleem - alleen hinderlijk.
Wat ik in deze week met wat experimenteren heb ondervonden is dat de kwaliteit van de opnamen (kleur en scherpte) prima is. Zowel in macro als normale stand.
Inderdaad gaat mijn voorkeur ook uit naar een P/S/A stand ipv de AUTO stand om redenen die hier al uit en te na zijn aangegeven.

Hans38 30-06-2007

Na een tijdlang met 2 camera's gewerkt te hebben (een HP Smart en een een analoge spiegelreflex, Canon Eos 300) besloot ik na heeeel lang dubben de Fuji 6500 aan t schaffen, met een 2G geheugenkaartje. Met de handleiding erbij aan t uitproberen geslagen, buiten en binnen, bij mooi weer en bij slechtere weersomstandigheden. Het werkt zeker allemaal niet zo snel als bij een spiegelreflex, maar dat was geen handicap. Wat een mogelijkheden en wat een foto's!!! Scherp, scherp, scherp. In RAW krijg je foto's met zeer veel detail, maar de verschillen met JPG zijn niet schokkend. De groothoek was voor mij een must, daarom waren heel veel camera's afgevallen. Zelf schiet ik graag portretten en de opnamekwaliteit doet niets onder voor mijn Canon Eos 300.
Handleiding is simpel en duidelijk. In een avondje was ik er wel doorheen. Het menu laat zich vrij intuïtief bedienen, maar ik ben dan ook windows gewend. Kortom, tot nu toe niets dan lof over deze camera. Verheug me op de vakantie(foto's)

S6500fdbezitter 24-03-2007

Ik heb deze camera net voordat ik naar Rome ging gekocht. Na wat speurwerk en enige twijfel besloten om voor de S6500fd te gaan. Vooral vanwege zijn goede hoge iso waardes en zijn handmatige 10x zoom.
Ik heb tijdens mijn reis 1x gehad dat het klepje vna mijn batterij houder open ging. En heb ongeveer 400 foto's kunnen schieten op een setje batterijen 2500mAh.
Ik heb voorla de landscape en de portrait stand gebruikt. Ook bied de Natural Light stand af en toe een goede optie binnen. En heb ik gemerkt dat ik toch erg gelukkig was met mijn hoge iso waardes omdat je in kerken niet mag flitsen, bood dat soms de oplossing.
Soms waren mijn foto's op de AF stand out of focus, wat toch wel een nadeel is van deze camera. Als je met de hand focust levert het beter resultaat op.

Nadelen:
- gaat in auto stand redelijk snel over op hoge iso's
- geen IS (niet heel erg veel last van gehad)
- sommige opties zijn diep verstopt in het menu
- geen wieltje op sluitertijden en diafragma te regelen
- xD kaarten zijn niet het goedkoopste
- soms niet hele sprankelende kleuren, met F-Chrome mimics is het beter.

Voordelen:
+ handmatige zoom
+ goede kwaliteit tot 800 iso
+ ligt goed in de hand

Het is een goede en niet al te dure camera, die met zijn handmatige zoom en hoge iso's het maakt tot een camera waarvan ik geen spijt heb. Jammer is dat IS mist, maar je kan niet alles hebben.

Mr Michel 16-03-2007

Ik vind het zelf een geweldige camera waar je goede foto's mee kan maken. In het donker is het zeker nodig om een statief te hebben, maar verder kun je zelfs van dichtbij alles ontzettend goed scherp stellen. Ver af gaat automatisch ook prima. De opties zijn soms wel wat weggestopt in het menu en er is wel eens last van wat ruis. Maar dit is vooral bij donkere ruimtes. Ik vind het een topcamera om mee te beginnen!

MCW 15-03-2007

Camera aangeschaft als opvolger voor mijn Kodak DX6490. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Zowel in de automatische als handmatige modus zijn de foto's perfect. Nagenoeg spiegelreflex! De camera kent ongelooflijk veel mogelijkheden. De zoom is erg goed. De bediening van het apparaat is erg eenvoudig. Wel raadzaam om even de moeite te nemen om de handleiding door te nemen, die overigens erg prettig leest. Het lcd-scherm is van flink formaat, erg prettig.

De camera is mooi robuust. Model spiegelreflex. Stevige behuizing en degelijke knoppen. Hij ligt ook erg prettig in de hand. Groot voordeel: hij werkt op normale penlite batterijen. Dus geen gedoe met accu's.

De bijgeleverde software is eenvoudig te installeren en laat zich makkelijk bedienen.

Heb even getwijfeld tussen de FinePix S5600 en 6500, maar dat kleine beetje meer voor de S6500 is het geld meer dan waard!

mantis 08-03-2007

Ik heb deze camera een paar dagen in mijn bezit gehad en daarna gelijk weer terug gestuurd. Ik had deze camera gekocht ter vervanging van mijn huidige prima werkende Olympus C2100 camera 2,1 megapixel, ik zocht een camera met meer pixels zodat ik de foto's wat groter kan maken zonder dat ze blokkerig worden en toch ook 10x zoom, na wat lezen kwam ik bij de S6500fd uit en dit leek mee een goede keus, al baarde de negatieve verhalen mij een beetje zorgen en helaas moet ik alle negatieve reacties gelijk geven!

Ik was bijzonder teleurgesteld in de kwaliteit van de foto's, de kleuren zijn niet natuurlijk, het automatisch scherpstellen is rampzalig te noemen, helemaal als het een beetje schemerig wordt, maar zelfs bij daglicht werkt dit gewoon niet geweldig. Mijn oude camera maakt in ieder geval scherpere foto's.

Zelfs na wat spelen met de instellingen vind ik de kwaliteit niet echt geweldig, het werd er wel beter op, maar om nou eerst per situatie alle menu's door te moeten om de instellingen aan te passen om een beetje een knappe foto's te maken gaat mij toch echt te ver.

Een aantal punten op een rij:

Pluspunten:

+Vormgeving, ligt wel goed in de hand
+Scherm is lekker groot

Minpunten
-Batterij klepje gaat snel open, op mijn 5 jaar oude camera hebben ze een borg systeem, waarom deze dan niet?
- Scherm geeft een vreemd beeld onder bepaalde hoeken, lichter of donkerder, heeft oude camera geen last van!
- Kleur van foto's zijn niet natuurlijk.
- Geen beeld stabilisator, wat toch echt nodig is bij deze camera, zeker bij inzoomen. Zelfs met een vaste hand komen foto's er bewogen uit te zien.
- Automatisch scherpstellen werkt slecht.
- Op autostand bij dachlicht hoge iso waarden, camera software is beetje verkeerd geprogrameerd volgens mij.
- Bij donker snel flits nodig anders schiet de iso nog verder om hoog en bij 3200 iso krijg je meer korrels dan pixels (volgens specificaties niet, maar wederom doet mijn oude camera het hier beter, die niet verder komt dan 400 iso)
- Zoom ring is grappig, maar wie verzind het om de aan / uit knop te plaatsen op de plek en manier waar op 90% van de camera's de zoom knop zit. Je bent dus snel geneigd om de camera uit te zetten als je wilt zoomen (zal uiteindelijk wel wennen, maar toch onhandig gekozen)

H.van Rumt 01-03-2007

Heerlijke camera , licht makkelijk ff de gebruiksaanwijzing doorlezen dat mankeert nog weleens bij nederlanders, werkt echt heel perfect en een heel mooie zoom, waar voor je geld. Goedkope geheugenkaartjes wat willen we nog meer .
Gewoon schitternd product werkt goed met oplaadbare batterijen.

Gert Jan 12-02-2007

De S6500fd (S6000fd) nu een kleine 3 maanden in bezit. Tot nu toe bevalt de camera mij uitstekend, echt een aanrader. De foto's zijn mooi scherp, de flits werkt perfect, makkelijk te bedienen (wel ff oefenen) en hij ligt lekker in de hand.
Echt een perfecte optie als je niet een digitale spiegelreflex (prijs) wilt kopen met losse lenzen. Deze camera heeft het allemaal. De digitale zoomstand maakt ook prima foto's!
Zelf heb ik nog nooit de AUTO-stand gebruikt maar de P-stand.

Sommige reviews geven aan dat het batterijklepje niet de ontwerpprijs wint en dat hij snel opengaat. Qua sluiting had het beter gekund maar als je hem normaal gebruikt zal het klepje niet openschieten.

Kortom een echte aanrader voor een ieder die leuk wil fotograferen, maar niet zoveel geld wil uitgeven aan een spiegelreflex met losse lenzen.

N07 30-01-2007

Een van de beste zoomcamera van dit moment.
Mooie opnames, ook bij hoge iso warden.
Is wat groter dan zijn soortgenoten daardoor wel beter te hanteren. Een aanrader